Inici

Cursos amb descompte per a socis APdC

SPORÁ PRÓGRAMA_MÓNICA VALENCIANO

Data límit per fer la inscripció: 23 de novembre de 2018

Dia: Del 26 al 30 de novembre de 2018

Horari: de 10 a 14h

Escola/espai: La Caldera Les Corts

Organitzador: La Caldera

Lloc: Eugeni Ors 12 · 08028 Barcelona

Nivell: Per a Professionals

Estil: Dansa Performance

Professor: Mónica Valenciano

Preu: 70€ €   20% de descompte per a socis APdC

Telèfon: 934156851

E-mail: aula@lacaldera.info

Web: http://www.lacaldera.info

SPORÁ PRÓGRAMA_MÓNICA VALENCIANO

EL COS COM LLOC D'APARICIÓ



Aquesta trobada es proposa com un espai de LABORATORI sobre llenguatge del cos en les seves possibilitats d'investigació, creació i composició.



DANSA I CORPOGRAFIA: de l'estat de presència al cos orquestral.

Treballarem essencialment a partir d'escrits del cos, des de l'observació de la gramàtica i acústica del moviment envers l'encontre orgànic de la pròpia veu. A partir d'eines donades i segregades durant el laboratori, abordarem la pràctica de la composició, des de la construcció d'un Inventari de materials, a la posada en joc de diferents seqüències i corpografies, en relació al funcionament del teixit espacial. Experimentant la composició a través del manipulació d'operacions i aplicacions tècniques: relacions espacials, dinàmiques, combinatòria i situacions, i les seves possibles lectures.



APLICACIONS

Modulacions - Textures - Tonalitats - Qualitats i Propietats del moviment.

Del cos sonor a l'estat de Presència a través de l'afinament de l'atenció ramificada,... (L'observació de diferents parts del cos simultàniament en la mirada durant del curs d'una seqüència).



Tractarem diferents aspectes aplicats a la composició com ara:

L'art de la suspensió

L'art del paisatge

L'art del desviament

L'empremta

La transmissió

La pell de l'espai

L'art de succeir (els 5 sentits)

La respiració de la mirada

La presència com transparència



L'espai com protagonista

Dissipacions

El cos orquestral

La imatge moviment

La veu del cos

El cos del detall

El cos pre-existent

El cos disponible

El cos radar



Algunes reflexions:

Saber és aprendre a acompanyar el temps...

El veritable acte creatiu en realitat succeïx en l'escolta.

Tot instant és potencialment una porta que s'obre.

Estar en joc, és succeir...

Es tractaria com de crear aquesta capacitat d'escolta en l'espectador.

Ballar és estar en l'aire de qualsevol moviment...

Així com la possibilitat d'habitar qualsevol espai.

Deixar que alguna cosa aparegui és gairebé el moviment fonamental.

Es tractaria aleshores més d'implicar que d'explicar.

L'emoció com més profunda, menys individual.

Com més capacitat d'atenció, menys intencionalitat.

Durant el joc el temps es para, no s'anticipa.



Cites:

'Les aparicions són sempre mínimes i involuntàries, (...) l'esdeveniment està en el trànsit entre un i altre gest' (J.L. Nancy).

'Aparèixer (...) aquest instant que venç el temps' (J. Oteiza).

'En la caligrafia dels teus passos està l'itinerari de la teva set' (L. Valenzuela).

'Pot ser sigui qüestió d'escolta i no de discurs, car captar el succeir mateix és sortir-se del temps' (Ch. Maillard).

'Hi ha entre allò arcaic i allò contemporani una cita secreta' (G. Agamben).

'El món es manifesta a través de nosaltres i a força de no comprendre, ballem' (R. Barthes).



Dates: del 26 al 30 de novembre, de 10 a 14h

Preu: 70€





Mónica Valenciano

Ballo... com qui escava en el cos, desobstaculitzo, obrint nous circuits possibles que em permetin accedir a la seva veu... la veu del cos amagat en el cos que balla, em moca l'encontre de les seves possibilitats acústiques, a través de la respiració del moviment, del cos desplegable, polifònic, dilatant el contacte entre la pell i l'espai, assisteixo al descobriment de textures, tonalitats, qualitats... que emergeixen en un procés de revelat des de la pràctica quotidiana al succeir en l'escolta del cos, com instrument musical, o... lloc de ressonàncies.



Continuu explorant en l'escriptura del moviment, en la formulació d'un llenguatge que no tracta d'explicar res, sinó d'implicar... convocant la trobada. Des de la capacitat de percepció de l'instant, trobar aquest estat de presència en l'espectador. Aspiro a la possibilitat d'habitar qualsevol espai, a col·laborar amb l'acte d'aparició. Així, construir, segregar el teixit d'un espai perquè alguna cosa aparegui, es casi el moviment fonamental. Aprenc en cada dansa a desaparèixer millor.



En aquest viatge he transitat per diferents estacions, que han donat lloc a peces, entre altres: La sèrie dels Disparates (inspirada en els gravats de Goya); Un Pescador con subtítulos; Impregnaciones en La Srta. Nieve y Guitarra i Borrado En-Canto. Treballs en video: Danza de Ezpada en col·laboració amb Pedro G. Romero; C.A.D.U.D. en col·laboració amb Javier Corcovado. Treballs en procés: el documental La voz del cuerpo, amb Marta Blanco; He venido a leer la noche, amb Manuel Fernández-Valdés; Imprenta Acústica (produïda per Naves Matadero i L'Animal a L'esquena); Mnemosina, en col·laboració amb Patricia Caballero (produïda per La Poderosa; Festival Salmon - Mercat de les Flors; Espacio Silvestre; Graner). Continuo en la linneà d'investigació en col·laboració amb El Bailadero, així com a través de Tallers i Laboratoris.